De gebonden heffingen zijn:
- afvalstoffenheffing;
- begraafrechten;
- rioolheffing;
- leges en rechten.
Afvalstoffenheffing
Het is onze taak om afvalstoffen van particuliere huishoudens in te zamelen. Dat staat in de Wet milieubeheer. De kosten van de inzameling en verwerking van afvalstoffen betalen we uit de afvalstoffenheffing. Inwoners moeten de afvalstoffenheffing betalen, ook als ze geen afval voor inzameling aanbieden. We mogen zelf de grondslag bepalen voor de berekening van afvalstoffenheffing, maar we moeten deze keuze wel vastleggen.
In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekken:
Kostendekkingsplan
Afvalstoffenheffing | Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
---|---|---|---|
Lasten afval (7.3) | 2.914 | 3.253 | 3.252 |
Baten afval (7.3) | 440 | 357 | 286 |
Netto kosten taakveld (7.3) | 2.474 | 2.895 | 2.966 |
Toe te rekenen lasten | 768 | 838 | 864 |
Overhead (0.4) | 148 | 169 | 179 |
Verkeer en wegen (2.1) | 80 | 81 | 81 |
BTW | 541 | 589 | 604 |
Totale lasten | 3.242 | 3.734 | 3.830 |
Opbrengst heffingen | 3.919 | 3.734 | 3.680 |
Dekkingspercentage | 121% | 100% | 96% |
We geven € 150.000 terug aan de gebruikers
De kosten zitten vooral in het daadwerkelijk inzamelen en verwerken van het huishoudelijke afval. Ook het scheiden van afval en het recyclen ervan valt hieronder. Circulus-Berkel BV voert de inzameling en verwerking van afval uit voor Bronckhorst. De invordering van de afvalstoffenheffing doet GBTwente voor ons. We hebben rekening gehouden met de teruggave van € 150.000 volgens de raadsmotie over teruggave van het overschot afvalstoffenheffing 2021 in de raadsvergadering van 22 juni 2022 (behandeling Jaarstukken 2021).
Voor de kosten geldt daarnaast:
- We hebben de kosten verhoogd met de inflatie.
- Afval valt onder deelprogramma 3B Duurzaamheid (2.1.3).
Welke ontwikkelingen zien we?
De afvalinzameling en -verwerking voeren we weer kostendekkend uit
De jaren van achterblijvende inkomsten hebben we achter ons gelaten. De uitdaging blijft om de kosten te verminderen. Zowel vanuit ons doel om de afvalstromen te verkleinen als om de steeds stijgende kosten van Circulus Berkel op te vangen.
Begraafrechten
Deze rechten bestaan uit een vergoeding voor het gebruik van de begraafplaatsen en een vergoeding voor diensten van de gemeente. Dit heffen we volgens de Verordening begraafrechten.
In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekken:
Kostendekkingsplan
Begraafplaatsen | Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
---|---|---|---|
Lasten begraafplaatsen en crematoria (7.5) | 455 | 485 | 527 |
Baten begraafplaatsen en crematoria (7.5) | 387 | 399 | 426 |
Netto kosten taakveld (7.5) | 68 | 86 | 100 |
Toe te rekenen lasten | 124 | 147 | 127 |
Overhead (0.4) | 124 | 147 | 127 |
Totale lasten | 192 | 233 | 227 |
Opbrengst heffingen | 162 | 163 | 163 |
Dekkingspercentage | 84% | 70% | 72% |
Voor deze kosten geldt:
- De kosten zijn voor het beheer, de uit te voeren diensten en het onderhoud van de begraafplaatsen.
- We hebben de kosten en de tarieven verhoogd met de inflatie.
- Begraven en gravenonderhoud vallen onder deelprogramma 2B Aantrekkelijke leefomgeving (2.1.2).
Welke ontwikkelingen zien we?
De kostendekkendheid houden we met 72% in 2023 boven het minimum van 50%
We doen geen onderzoeken naar efficiënter gebruik van begraafplaatsen omdat we dan de emotiebeleving op de begraafplaatsen aantasten. Wanneer de opbrengst van begraven en begraafplaatsonderhoud minimaal 50% van de jaarlijkse kosten dekt, vinden we dat prima.
Rioolheffing
De gemeente zorgt voor het afvoeren van huishoudelijke afvalwater en regenwater en heeft ook de zorgplicht voor het grondwater. In de rioolheffing worden de kosten doorgerekend die verbonden zijn aan het in stand houden van het gemeentelijk rioleringsstelsel. Voor het berekenen van de rioolheffing volgen we het kostendekkingsplan van het 'Watertakenplan Olburgen 2018 - 2022' (WTPO). We hanteren één rioolheffing voor alle watertaken.
In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekken:
Kostendekkingsplan
Rioolheffing | Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
---|---|---|---|
Lasten riolering (7.2) | 3.821 | 3.413 | 3.496 |
Baten riolering (7.2) | - | - | - |
Netto kosten taakveld (7.2) | 3.821 | 3.413 | 3.496 |
Toe te rekenen lasten | 976 | 947 | 1.000 |
Overhead (0.4) | 274 | 338 | 371 |
Verkeer en wegen (2.1) | 23 | 23 | 24 |
BTW | 679 | 585 | 606 |
Totale lasten | 4.797 | 4.360 | 4.496 |
Opbrengst heffingen woningen | 4.335 | 3.929 | 4.052 |
Opbrengst heffingen niet-woningen | 452 | 431 | 444 |
Opbrengst heffingen | 4.787 | 4.360 | 4.496 |
Dekkingspercentage | 100% | 100% | 100% |
We voeren onze taken uit voor afvalwater, hemelwater en grondwater
De kosten zitten vooral in het nakomen van onze gemeentelijke watertaken op het gebied van afvalwater, hemelwater en grondwater. Zo passen we wegen en straten zo aan dat het hemelwater bij hevige regenval vertraagd kan afvloeien en geven subsidie aan inwoners voor het afkoppelen van regenwater. Dit voorkomt overbelasting van de riolering.
Voor deze kosten geldt daarnaast:
- We hebben de kosten en de tarieven verhoogd met de inflatie.
- Riolering valt onder deelprogramma 2B Aantrekkelijke leefomgeving (2.1.2).
Welke ontwikkelingen zien we?
We werken met een nieuw 'Watertakenplan'
In 2022 vernieuwden we het 'Watertakenplan'. Dat voeren we in 2023 uit. Wat dit plan betekent voor de rioolheffing volgt een jaar later. Meer over riolering leest u in deelprogramma 2B Aantrekkelijke leefomgeving (2.1.2).
Leges en rechten voor taken en diensten van de gemeente
De leges en tarieven van de diverse rechten brengen we in rekening voor de taken en diensten die we als gemeente uitvoeren. De opbrengsten mogen de kosten niet overstijgen. Voor een aantal tarieven stelt het Rijk een maximum vast, bijvoorbeeld voor de leges voor reisdocumenten en voor de leges voor akten.
We mogen kruissubsidiëring toepassen
De kosten voor de individuele diensten zijn moeilijk te bepalen. Daarom mag een gemeente een kostendekkendheid per dienst of per samenhangende groep van diensten nastreven. We moeten daarin wel een consequente lijn volgen. Zo kunnen we kruissubsidiëring toepassen.
Kruissubsidiëring betekent: we verhogen de tarieven van leges voor sommige diensten om daarmee de tarieven voor andere diensten laag te kunnen houden. Dit mag niet in strijd met de wet zijn.
We dekken de kosten per groep gelijksoortige producten
Dit noemen we de kostendekkendheid. De leges zijn in de tarieventabel van de legesverordening ingedeeld in drie titels:
1. Algemene dienstverlening.
2. Dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning.
3. Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn.
In deze paragraaf ziet u de kostendekkendheid per titel. Bij de belastingvoorstellen laten we voor de legesverordening het kostendekkingsplan per product van de Legesverordening (recht) zien. De kosten en opbrengsten houden we niet bij op het niveau van een recht, maar op het niveau van een grotere activiteit binnen een titel. Niet alle rechten kunnen we dus een waarde geven.
Kostendekkingsplan
Legesverordening | Lasten taakvelden | Overhead | Totale lasten | Heffing | Andere inkomsten | Totale baten | Kosten dekkendheid |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal titel 1 Algemene dienstverlening | 1.103 | 625 | 1.728 | 358 | - | 358 | 21% |
Totaal titel 2 Dienstverlening Fysieke leefomgeving | 2.622 | 1.671 | 4.294 | 1.393 | 13 | 1.406 | 33% |
Totaal titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | - | - | - | - | - | - | 0% |
Totaal legesverordening | 3.726 | 2.296 | 6.022 | 1.751 | 13 | 1.764 | 29% |
Uit het bovenstaande overzicht wordt duidelijk dat de kosten niet gedekt worden door de opbrengsten. In 2022 was de dekking 29%, in 2023 ook.
Welke ontwikkelingen zien we?
Met de Omgevingswet veranderen de grondslagen voor de legestarieven in titel 2
Volgens de laatste berichten treedt de Omgevingswet op 1 januari 2023 in werking. Dan gelden binnen titel 2 van de legesverordening ook andere heffingsgrondslagen. In deze programmabegroting zit geen tariefstructuur volgens de Omgevingswet, maar gebruiken we de bestaande titel 2. Die stelt u op 3 november 2022 vast bij de belastingvoorstellen 2023. De nieuwe legesstructuur volgens de Omgevingswet vraagt om beleidskeuzes die we u afzonderlijk voorleggen.